• Artikel
  • Buch
  • Dissertation
  • Studien- / Abschlussarbeit
  • Tagungsbericht
  • Andere
  • Committee Decision-Making Under the Threat of Leaks

    ×

    Leaks are pervasive in politics. Hence, many committees that nominally operate under secrecy de facto operate under the threat that information might be passed on to outsiders. We study theoretically and experimentally how this possibility affects the behavior of committee members and the decision-making accuracy. Our theoretical analysis generates two major predictions. First, a committee operating under the threat of leaks is equivalent to a formally transparent committee in terms of the probabilities of project implementation as well as welfare (despite differences in individual voting behavior). Second, the threat of leaks causes a committee to recommend rejection of a project whenever precise information has been shared among committee members. As a consequence, a status-quo bias arises. Our laboratory results confirm these predictions despite subjects communicating less strategically than predicted.

  • (2020): Ersatzstrukturen : Die Corona-Krise als Gesellschaftsexperiment Soziopolis : Gesellschaft beobachten. Hamburg: Hamburger Institut für Sozialforschung

    Ersatzstrukturen : Die Corona-Krise als Gesellschaftsexperiment

    ×

    dc.title:

  • Schwerdt, Guido; Woessmann, Ludger (2020): Empirical methods in the economics of education BRADLEY, Steve, ed., Colin GREEN, ed.. The Economics of Education : a Comprehensive Overview. 2. Auflage. London: Elsevier, 2020, pp. 3-20. ISBN 978-0-12-815391-8. Available under: doi: 10.1016/B978-0-12-815391-8.00001-X

    Empirical methods in the economics of education

    ×

    Empirical research in the economics of education often addresses causal questions. Does an educational policy or practice cause students' test scores to improve? Does more schooling lead to higher earnings? This article surveys the methods that economists have increasingly used over the past two decades to distinguish accidental association from causation. The methods include research designs that exploit explicit randomization as well as quasi-experimental identification strategies based on observational data. All methods are illustrated with a range of selected example applications from the economics of education.

  • Homeoffice in der Corona-Krise : eine nachhaltige Transformation der Arbeitswelt?

    ×

    Die Corona-Krise hat für viele Beschäftigte zu einer schnellen und tiefgreifenden Veränderung ihres Arbeitsalltags geführt. Zur Einhaltung sozialer Distanzierung haben private und öffentliche Organisationen ihre Belegschaft ganz oder teilweise ins Homeoffice geschickt. Die vorliegende Studie vermisst diese neue Arbeitswelt auf einer einzigartigen Datengrundlage: Einer Umfrage unter rund 700 Beschäftigten im Homeoffice über neun Erhebungszeitpunkte hinweg. Die Ergebnisse zeigen, dass die empfundene Produktivität und das Engagement der Beschäftigten durch die Arbeit im Homeoffice gefördert werden und sich eine große Mehrheit wünscht, zumindest teilweise weiterhin mobil zu arbeiten. Jedoch wird auch eine Tendenz zu Mehrarbeit und damit einhergehender Erschöpfung deutlich. Das erhöht den Handlungsdruck für die Politik und die Vertretungen von Betrieben und Beschäftigten. Die Studie schließt mit Empfehlungen, wie die Rahmenbedingungen für das Arbeiten im Homeoffice verbessert werden können.

  • Nationwide administrative district survey on the response to the increase in the number of asylum seekers in 2015/16 : Research report HybOrg Project

    ×

    The HybOrg research project focuses on the administrative management of the so-called refugee crisis in Germany between 2015 and 2016. It asks about the societal effect of variation in local crisis management (Landkreise and kreisfreie Städte). This document is a technical report of German-wide survey among the local administration to assess the reactions to the increase in the number of asylum seekers in 2015/16.

  • Wolter, Felix; Schiener, Jürgen; Preisendörfer, Peter (2020): Einstellungen und Verhalten gegenüber geflüchteten Menschen : Ist die räumliche Distanz von Bedeutung? MAYS, Anja, ed., André DINGELSTEDT, ed., Verena HAMBAUER, ed. and others. Grundlagen – Methoden – Anwendungen in den Sozialwissenschaften : Festschrift für Steffen-M. Kühnel. Wiesbaden: Springer VS, 2020, pp. 561-578. ISBN 978-3-658-15628-2. Available under: doi: 10.1007/978-3-658-15629-9_30

    Einstellungen und Verhalten gegenüber geflüchteten Menschen : Ist die räumliche Distanz von Bedeutung?

    ×

    Die klassische Kontakthypothese aus der Forschung zu Fremdenfeindlichkeit postuliert einen negativen Zusammenhang: Je mehr und intensivere Kontakte zu einer ethnischen Minorität bestehen, desto eher werden Vorurteile reduziert und desto geringer sind fremdenfeindliche Einstellungen. Empirisch konnte dieser Effekt vielfach bestätigt werden. In unserem Beitrag untersuchen wir eine Erweiterung dieser „sozialen“ Kontakthypothese hin zu einer „räumlichen“ bzw. „geografischen“ Kontakthypothese. Konkret geht es um die Frage, ob Einstellungen gegenüber geflüchteten Menschen davon abhängen, inwieweit Befragte durch ihren Wohnstandort Kontakt bzw. eine räumliche Nähe zu Flüchtlingsunterkünften haben. Die geografische Kontakthypothese vermutet, dass sich Personen umso weniger ablehnend gegenüber Flüchtlingen äußern, je näher sie an einer Flüchtlingsunterkunft wohnen. Wir präsentieren Ergebnisse einer postalischen Befragung (N = 580) in Mainz, in welcher der Wohnort der Befragten sowie die Lage der Flüchtlingsunterkünfte im Stadtgebiet georeferenziert wurden. Die abhängigen Variablen bilden Einstellungen und selbstberichtete Protesthandlungen gegenüber geflüchteten Menschen. Im Ergebnis zeigt sich in der Tat ein Effekt für die Einstellungsindikatoren: Je größer die geografische Distanz der Befragten zu Flüchtlingsunterkünften, desto ablehnender äußern sie sich bezüglich geflüchteter Menschen. Zwischen räumlicher Distanz und Protesthandlungen finden wir keinen signifikanten Zusammenhang. Weiterhin zeigt sich der Tendenz nach, dass ein Teil, aber nicht der gesamte Distanzeffekt über soziale Kontakte mit Flüchtlingen zustande kommt.

  • Gleditsch, Nils Petter (Hrsg.) (2020): From Hand-Counting to GIS : Richardson in the Information Age GLEDITSCH, Nils Petter, ed.. Lewis Fry Richardson : His Intellectual Legacy and Influence in the Social Sciences. Cham: Springer International Publishing, 2020, pp. 73-85. Pioneers in Arts, Humanities, Science, Engineering, Practice. 27. ISBN 978-3-030-31588-7. Available under: doi: 10.1007/978-3-030-31589-4_7

    From Hand-Counting to GIS : Richardson in the Information Age

    ×

    dc.title:

  • Hager, Anselm; Hermle, Johannes; Hensel, Lukas; Roth, Christopher (2020): Does Party Competition Affect Political Activism?

    Does Party Competition Affect Political Activism?

    ×

    dc.title:


    dc.contributor.author: Hermle, Johannes; Hensel, Lukas; Roth, Christopher

  • (2020): Berufswünsche geflüchteter Jugendlicher und junger Erwachsener BWP Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis. Bundesinstitut für Berufsbildung. 2020, 49(1), pp. 45-47. ISSN 0341-4515

    Berufswünsche geflüchteter Jugendlicher und junger Erwachsener

    ×

    Das System der beruflichen Bildung leistet einen erheblichen Beitrag zur Integration von Jugendlichen und jungen Erwachsenen mit Fluchthintergrund. Die meisten Bundesländer haben für diese Zielgruppe spezifische Vorbereitungsklassen mit dem Fokus auf Spracherwerb und berufliche Orientierung eingerichtet. Ziel der Bildungsgänge ist der Verbleib der Lernenden im Bildungssystem, im Idealfall der Beginn einer Ausbildung. Inwiefern sich dies mit den beruflichen Wünschen junger Geflüchteter deckt, untersucht dieser Beitrag am Beispiel des Regierungsbezirks Freiburg.

  • Mays, Anja (Hrsg.) (2020): Ein großer Unterschied mit kleinen Folgen? : Einwanderungsskeptische Einstellungen von Frauen und Männern im Zeitverlauf MAYS, Anja, ed. and others. Grundlagen – Methoden – Anwendungen in den Sozialwissenschaften : Festschrift für Steffen-M. Kühnel. Wiesbaden: Springer VS, 2020, pp. 579-604. ISBN 978-3-658-15628-2. Available under: doi: 10.1007/978-3-658-15629-9_31

    Ein großer Unterschied mit kleinen Folgen? : Einwanderungsskeptische Einstellungen von Frauen und Männern im Zeitverlauf

    ×

    dc.title:

  • Kupisch, Tanja; Lloyd-Smith, Anika; Stangen, Ilse (2020): Perceived global accent in Turkish heritage speakers in Germany : The impact of exposure and use BAYRAM, Fatih, ed.. Studies in Turkish as a Heritage Language. Amsterdam: John Benjamins, 2020, pp. 207-228. Studies in bilingualism. 60. ISBN 978-90-272-0793-7. Available under: doi: 10.1075/sibil.60.04llo

    Perceived global accent in Turkish heritage speakers in Germany : The impact of exposure and use

    ×

    dc.title:


    dc.contributor.author: Stangen, Ilse

  • Dobbins, Michael; Bieber, Tonia (2020): Bildungspolitik : zwischen Wettbewerb und sozialem Zusammenhalt LAMMERT, Christan, ed., Markus SIEWERT, ed., Boris VORMANN, ed.. Handbuch Politik USA. Wiesbaden: Springer VS, 2020, pp. 447-464. ISBN 978-3-658-23844-5. Available under: doi: 10.1007/978-3-658-23845-2_24

    Bildungspolitik : zwischen Wettbewerb und sozialem Zusammenhalt

    ×

    Seit Jahrzehnten wird das Bildungssystem der USA von zwei Herausforderungen gekennzeichnet, einerseits als zentraler Wirtschafts- und Wohlstandsfaktor zu fungieren und andererseits Chancengleichheit, soziale Integration und gleichen Bildungszugang zu gewährleisten. Die US-Bildungspolitik der letzten Jahrzehnte ist nicht zuletzt deshalb von starkem politischem Aktionismus geprägt, der jedoch – wie von diversen Leistungsvergleichen belegt – nur selten seine Ziele erreichte. Dieser Beitrag gibt einen Überblick über die Strukturen und Steuerungsformen des US-amerikanischen Bildungssystems, seinen hohen Dezentralisierungsgrad und marktorientierten Charakter, sowie die historische Entwicklung von sozialer Segregation zu Integration. Vor dem Hintergrund politischer Steuerung und Finanzierung des heutigen Bildungssystems sowie der Rolle verschiedener politischer Akteure werden die jüngsten bildungspolitischen Reformen zur Steigerung von Qualität und Rechenschaft und zur Kostenreduktion des Hochschulstudiums skizziert. Im Kontext von Internationalisierungsprozessen und innenpolitischer Polarisierung werden die veränderten Rahmenbedingungen für die Gestaltung von Bildungspolitik aufgezeigt.

  • Falling Apart or Flocking Together? : Financial Crises, Inequality and Left-Right Polarization in the OECD

    ×

    According to the conventional wisdom, political polarization has been growing in the past few decades, and increasing inequality and financial crises have fuelled this trend. Making use of new measures and differentiating between parliamentary and electoral polarization across the left-right cleavage, this article offers a comparative evaluation of this claim for the OECD countries. The results show that the electorates in the European Union have become more conflictive, while the political parties represented in the national parliaments have moved in opposite direction. The statistical analysis demonstrates in line with the theoretical expectations that currency crises have increased mass polarization. The article also offers some tentative support for the hypothesis that increased levels of income inequality enhance this trend and that growing elite discord increases the left-right confrontation in the electorate.

  • Casino Capitalism? : The Impact of Financial Crises on Inequality, 1970 to 2016

    ×

    The ways in which countries have reacted to financial crises varies considerably. While income inequality has grown in more than half of the EU member states after the Great Recession, some countries such as the United States have experienced a significant increase in wealth inequality. A number of countries, by contrast, was able to keep these inequities at bay. We argue in this paper that the impact of financial crises on inequality differ between the type and severity of these economic shocks and that sovereign debt and exchange rate rather than banking crises increase the economic inequities. The paper also examines the extent to which fiscal constraints of governments and membership in the Eurozone mediate these effects. We examine the diverse income and wealth inequality effects to more than 50 financial crises across the OECD member states from 1970 to 2010. The empirical evidence gathered so far supports our conjecture of different distributive effects of varying types of crises.

  • Beliefs about Others : A Striking Example of Information Neglect

    ×

    In many games of imperfect information, players can make Bayesian inferences about other players’ types based on the information that is contained in their own type. Several behavioral theories of belief-updating even start from the assumption that players project their own type onto others also when it is not rational. We investigate such inferences in a simple laboratory task, in which types are drawn from one out of two states of the world and participants have to guess the type of another participant. We nd lile evidence for irrational (over-)projection. Instead, between 50% and 70% of the participants in our experiment completely neglect the information contained in their own type and base their choices only on the prior probabilities. Using several experimental interventions, we show that this striking neglect of information is very robust.

  • Safer Spaces : The impact of a reduction in road fatalities on the life expectancy of South Africans

    ×

    In this paper we determine the cost of fatalities resulting from road traffic injuries (RTIs) in South Africa. We express the costs in terms of reduced life expectancy and years of potential life lost (YPLL). Our main data source is the Injury Mortality Survey, a retrospective descriptive study carried out in 2009 in South Africa. Using the mortality rates by sex and age from the mortuary data we calculate actual life expectancy at birth. In our counterfactual analysis we assume a reduction of 15% reduction per year in road fatalities for a period of 10 years. A comparison of the estimated actual and counterfactual life expectancies suggests that the average gain in life expectancy at birth would be 0.58 years. Since the overwhelming majority of road traffic fatalities are male (75.7%), there is a considerable gender difference. Men would gain 0.85 years while women would gain 0.30 years in life expectancy, closing the gender gap in life expectancy by about 14%. We then discuss how a reduction in RTIs could be achieved. South Africa’s legislation already covers all important aspects of road safety (e.g. seat belt use, drink driving restrictions, speed limits, infrastructure improvements), however, enforcement is relatively weak and should be improved. There are a raft of measures that have been well researched in other countries, most interventions aim to modify the behaviour of road users and have been found to be cost effective. In addition to stricter enforcement, evidence from social science suggests that compliance could be increased through a change in social norms regarding road usage.

  • (2020): No Representation without Integration! : Why Differentiated Integration Challenges the Composition of the European Parliament Journal of Common Market Studies (JCMS). Wiley. 2020, 58(4), pp. 1016-1033. ISSN 0021-9886. eISSN 1468-5965. Available under: doi: 10.1111/jcms.13015

    Projekt : EU3D: EU Differentation, Dominance and Democracy

    No Representation without Integration! : Why Differentiated Integration Challenges the Composition of the European Parliament

    ×

    This article provides a normative assessment of parliamentary representation in fields of differentiated integration in the European Union. Based on three criteria of legitimate democratic representation, autonomy, accountability and equality, we evaluate four alternative representation models. These models comprise (I) complete representation of all members of the European Parliament (MEPs), (II) insider representation through the creation of new, regime‐specific assemblies, and (III) partial representation without and (IV) with inclusive deliberative stages. We find that the current system of complete representation, while honouring the principle of equality, violates autonomy and accountability in areas of differentiated integration. We therefore advocate a model of partial representation: MEPs elected in opt‐out states should not take part in EP voting but should be invited to participate in the deliberative stages of parliamentary decision‐making. This reconciles the principles of autonomy, accountability and equality, at least as long as there is no truly European electoral system in place.

    Forschungszusammenhang (Projekte)

  • Beds or bonds? : Conditional solidarity in the coronavirus crisis

    ×

    The coronavirus crisis exacerbates inequality in the European Union. It gives rise to a critical debate about the future of Europe concerning a key question: In what way does the project of integration require a higher degree of European solidarity? To what extent are Europeans willing to help each other, and what kind of help are they willing to provide? The results from a recent survey of the German residential population, presented in this paper, offer a mixed picture: Whereas people strongly support medical solidarity, their willingness to support fi nancial redistribution is limited. As a consequence, it will be crucial to use ideational leadership to activate the potential for solidarity towards a united, viable Europe marked by limited inequality—especially with the German Council Presidency commencing on July 1st, 2020.

  • Lokale Solidarität während der Corona-Krise : Wer gibt und wer erhält informelle Hilfe in Deutschland?

    ×

    dc.title:

  • Piopiunik, Marc; Schwerdt, Guido; Simon, Lisa; Woessmann, Ludger (2020): Skills, signals, and employability : An experimental investigation European Economic Review. Elsevier. 2020, 123, 103374. ISSN 0014-2921. eISSN 1873-572X. Available under: doi: 10.1016/j.euroecorev.2020.103374

    Skills, signals, and employability : An experimental investigation

    ×

    Because most skills of labor-market entrants are not directly observed by employers, individuals acquire skill signals. To study which signals are valued by employers, we randomize several skill signals on resumes of fictitious applicants among which we ask a large representative sample of German human-resource managers to choose. We find that signals in both studied domains – cognitive and social skills – have significant effects on being invited for a job interview. Consistent with their relevance, expectedness, and credibility, different signals are effective for apprenticeship applicants and college graduates. While GPAs and social skills are significant for both genders, females are particularly rewarded for IT and language skills. Older HR managers value school grades less and other signals more. HR managers in larger firms value college grades more.

Beim Zugriff auf die Publikationen ist ein Fehler aufgetreten. Bitte versuchen Sie es erneut und informieren Sie im Wiederholungsfall support@uni-konstanz.de